Vilma Kondratienė. Asmeninė nuotr.
Kelionių agentūros vadovė, kelionių organizatorė ir konsultantė Vilma Kondratienė sako, kad turizmas yra ypatinga sritis, kurioje nepaprastai daug lemia net ne entuziazmas, o brandi meilė savo darbui, požiūris į kolegas ir klientus.
Nors pandemija tapo milžinišku išbandymu turizmui, pasak Vilmos, ji tuo pačiu leidžia įsivertinti, kiek iš tikro mes norime būti šioje sferoje.
Nebūtina įsimylėti iš pirmo žvilgsnio
Nors turizmo sektorių, bent jau iki pandemijos, turbūt ne vienas galėjo įvardinti kaip savo svajonių darbą, Vilmos atėjimas į jį nebuvo itin romantiškas. „Turizme atsidūriau atsitiktinai, tai nebuvo mano svajonė, pašaukimas, gyvenimo tikslas. Viskas klostėsi daug paprasčiau. Įstojusi į universitetą norėjau padirbėti vasaros metu, galbūt – susirasti darbą ne pilnu krūviu. Pamačiusi turizmo agentūros skelbimą pasakiau sau – kodėl gi nepabandžius! Po kurio laiko supratau, kad man čia labai patinka, šis darbas atitinka mano asmenybę. Taigi, tai nebuvo „paaugliškas įsimylėjimas”. Šią sritį prisijaukinau palaipsniui ir jau daugiau nei du dešimtmečius joje gyvenu”, – sako Vilma.
Per šį laiką ji matė išties daug jaunų žmonių, gyvenančių svajonėmis apie turizmą. „Labai džiaugiuosi jais ir visada sakau – pabandykite. Nepaisant to, kokiu laikmečiu gyvename, kiek iššūkių turizmas patiria, patyrė praeityje ar dar tik patirs, žmonės turi nebijoti svajoti ir tas svajones realizuoti praktikoje“, – kviečia ji.
Tuo pačiu Vilmos patirtis rodo, kad ne visada tie, kas ateina jau „įsimylėję“ turizmą, išbandę šį darbą jame pasilieka. „Kasdienybė turizme išties yra iššūkis. Ne kiekvienas ištveria emocijų gausą, darbo specifiką. Dalis žmonių po kurio laiko supranta, kad toks darbas – ne jiems. Nereikia bijoti, jog kažkas neišsipildė, nepasisekė ar staiga išgaravo susižavėjimas turizmu. Galbūt jūs save puikiai realizuosite kurioje kitoje srityje, nes gyvenimas pilnas netikėtumų“, – sako savo turizmo agentūrai šiuo metu vadovaujanti moteris.
Vilma taip pat pripažįsta, kad ir jai kildavo minčių išbandyti kažką naujo, pakeisti sritį. „Užklupusi pandemija daug klausimų iškėlė ir man pačiai. Mąstydavau, ar tai nėra proga palikti turizmą ir imtis naujos veiklos – juk čia esu jau daugiau nei du dešimtmečius. Galiausiai supratau, kad niekur iš jo trauktis nenoriu, tai yra mano gyvenimas, kuriame save visiškai realizuoju. Taip pat jaučiau atsakomybę ir už kolektyvą“, – sako ji.
Klientai vertina asmeninę patirtį
Kelionės Vilmai yra ir darbas, ir gyvenimo būdas. „Ne tik darbo laiką, bet ir visą savo laisvalaikį, atostogas, kai tik turiu galimybių, skiriu kelionėms. Jų metu stengiuosi išbandyti kuo daugiau: kasnakt nakvojame skirtinguose viešbučiuose, lankomės skirtinguose restoranuose. Norintiems pradėti turizmo verslą ar svajojantiems apie karjerą Lietuvos ar užsienio turizmo agentūroje visada patariu kuo daugiau remtis asmenine kelionių patirtimi“, – teigia kelionių organizatorė.
Ji ir pati sako įsitikinusi, kad kokybiškiausia yra tai, prie ko savininkas prisiliečia asmeniškai. „Ir nesvarbu, ar tai būtų agentūros siūloma kelionė, šeimos restoranas, o gal viešbutis, kurio svečius pasitinka pats šeimininkas, – šių paslaugų aptarnavimo kokybė bus aukščiausia. Jei būtent tokias – asmeniškai išbandytas ir geriausios kokybės – paslaugas pasiūlysite klientams, jie pas jus grįš dar ne kartą“, – įžvalgomis dalijasi kelionių organizatorė.
Kita vertus, pasak jos, sėkmę turizme reikia auginti palaipsniui, nesitikint puikaus rezultato per dieną ar mėnesį. „Tuo įsitikinau asmeniškai – įkūrusi savo turizmo agentūrą pirmosios finansinės sėkmės sulaukiau tik po kurio laiko. Juk apie kokybiškas, asmeniškai išbandytas kelionių paslaugas klientai išgirsta vieni iš kitų. Tai užtrunka, tačiau, kita vertus – tikros, asmeninės rekomendacijos bus geriausia jūsų vizitinė kortelė. Todėl galvodami apie darbą turizmo srityje ar net nuosavą turizmo verslą, turėkite tai omenyje“, – pataria ji.
Svarbu nebijoti būti sąžiningu
Pasak Vilmos, dažna kliūtis dirbantiems turizmo srityje yra baimė rizikuoti. „Pamenu situaciją, kuomet paskambinusi nuolatinė klientė gal jau dešimtą kartą norėjo užsisakyti tą pačią kelionę. Man iš tikro suspaudė širdį pagalvojus, kiek daug žmogus praranda nepasinaudodamas galimybe išbandyti kažko naujo, pamatyti kitą šalį, paragauti kitokio maisto. Nors žinojau, kad klientė itin konservatyvi, vis dėlto nutariau būti sąžininga – pasiūliau jai naują maršrutą. Po kelionės gavau puikių atsiliepimų, moteris buvo dėkinga“, – pasakoja Vilma.
Tuo pačiu ji pataria į kiekvieną situaciją žiūrėti ir iš kitos pusės. „Jei žinau, kad klientas yra vidutinių pajamų, norimai kelionei taupė ne vieną mėnesį ir jam, skirtingai nuo pasiturinčių klientų, patirti nuostoliai atsilieptų skaudžiai, kviečiu klientą gerai pagalvoti, ar tikrai nori vykti į užsienį šiuo metu. Nes yra tikimybė, kad žmogaus COVID testas bus teigiamas ir jis negalės išskristi, arba jau būnant svečioje šalyje jam teks izoliuotis ir taip patirti papildomų išlaidų. Vis dėlto rekomenduočiau atvirai paaiškinti savo klientams galimas kelionės kliūtis. Jeigu žmogus dabar apsigalvos, didelė tikimybė kas jis pas jus grįš po kurio laiko, pandemijos bangai nurimus“, – atskleidžia ji.
Kelionių organizatorė svajojantiems apie karjerą turizme pataria neužsidėti „rožinių akinių“, nes šioje gali pasitaikyti visko – ir nepatenkintų klientų, ir skundų, ir ne visada pagrįstų pretenzijų. Tačiau ji įsitikinusi – bijodami išeiti iš komforto zonos ir nebūdami sąžiningi su savimi, pilnai savęs nerealizuosite. „Visos kliūtys yra įveikiamos, tik reikia neužmiršti, kad kelionėse patirti įspūdžiai, kaip niekas kitas, visapusiškai praturtina žmones. Padėkite šiems įspūdžiams skleistis ir jūsų karjerai atsivers platesni keliai“, – kviečia V. Kondratienė.
Gediminas Dubonikas