Mokytojai nuo seniausių laikų buvo laikomi žinių nešėjais ir formuotojais, tačiau su kiekviena karta jų vaidmuo ir požiūris į mokymąsi keičiasi. Šiandien mokytojų profesija susiduria su iššūkiais ir galimybėmis, kurių niekada nebuvo anksčiau. Praeityje mokytojų autoritetas buvo beveik neginčijamas. Jie dažnai laikėsi griežtų disciplinos taisyklių, o klasėje vyraujanti atmosfera buvo formali. Mokytojas buvo tas, kuris mokė, o mokiniai tik klausėsi ir kartodavo. Buvimas klasėje dažnai primindavo karinę struktūrą, kurioje elgesio normos buvo aiškiai nustatytos.
Dauguma pamokų buvo grindžiamos pranešimais ir išsamiais aiškinimais. Mokytojas kalbėdavo, o mokiniai dažniausiai rašydavo užrašus. Didelis dėmesys buvo skiriamas faktų išmokimui atmintinai, o kritinis mąstymas ir problemų sprendimo įgūdžiai nebuvo aktyviai skatinami. Mokytojai turėjo ribotas galimybes profesiniam tobulėjimui. Dauguma jų baigdavo universiteto studijas ir toliau dirbdavo toje pačioje pozicijoje, nes praktinio tobulėjimo galimybės buvo menkos. Taip pat profesinė bendruomenė dažnai būdavo uždara, ribojanti naujoves ir inovacijas.
Šiandien mokytojai yra ne tik žinių teikėjai, bet ir pagalbininkai, padedantys mokiniams įgyti ir plėtoti įgūdžius. Mokytojų metodai apima diskusijas, grupinį darbą ir projektus, kurie skatina mokinių bendradarbiavimą ir idėjų mainus. Mokytojai skatina mokinius analizuoti, vertinti ir interpretuoti informaciją, ugdydami jų kritinį mąstymą ir problemų sprendimo gebėjimus.
Dabartiniai mokytojai stengiasi atsižvelgti į kiekvieno mokinio unikalumą. Jie pripažįsta, kad moksleiviai turi skirtingus mokymosi stilius, todėl pritaiko savo metodus pagal individualius poreikius. Mokytojai teikia individualią pagalbą mokiniams, kurie susiduria su sunkumais, ir skatina tuos, kurie greičiau pasiekia pažangą. Nuolatiniai mokymai ir seminarai suteikia galimybes tobulinti pedagoginius įgūdžius ir susipažinti su naujovėmis. Mokytojai dažnai bendradarbiauja su kolegomis, dalijasi gerąja praktika ir inovatyviais sprendimais. Šiandien mokytojai atlieka platesnį socialinį vaidmenį, jie yra ne tik žinių nešėjai, bet ir mentoriai, kurie padeda mokiniams ugdyti mokinių emocinius ir socialinius įgūdžius, skatindami empatiją, pagarbą ir bendradarbiavimą; moko mokinius analizuoti ir vertinti informaciją, padėdami jiems tapti kritiškai mąstančiais piliečiais.
Mokytojų profesija patyrė didelių pokyčių – nuo griežtų autoritetų iki šiuolaikinių mentorių, kurie skatina mokinių kūrybiškumą ir savarankiškumą. Šie pokyčiai atspindi ne tik pedagoginių metodų, bet ir visuomenės požiūrio į mokymąsi evoliuciją. Šiandien mokytojai ne tik moko, bet ir formuoja ateities kartas, pasiruošusias iššūkiams, su kuriais susidurs šiuolaikinėje visuomenėje.
Kviečiame apžvelgti parodą Senųjų Trakų bibliotekoje ir plačiau susipažinti su mokytojų profesija ir sužinoti, kaip su laiku ji keitėsi ir būtent kas keitėsi. Paroda veiks iki spalio 30 d. Minint spalio 5-ąją – Tarptautinę mokytojų dieną – norime palinkėti: Tegul jūsų entuziazmas ir atsidavimas kiekvieną dieną įkvepia jaunąsias kartas siekti žinių ir augti. Jūs esate ne tik žinių nešėjai, bet ir gyvenimo mokytojai, formuojantys ateitį. Ačiū už jūsų kantrybę, kūrybiškumą ir pastangas, kuriomis kuriate šviesesnį rytojų!
Agnieška Uscilienė,
Trakų viešosios bibliotekos Senųjų Trakų padalinio vyr. bibliotekininkė