Net ir Mokytojų dieną švietimo problemos niekur nedingsta

Parašyta: 2024-10-06 | Kategorija: Gimnazija, Jaunimas, Lietuva, Mokyklos, Namai, Naujienos, Politika, Seniūnijos |

Šventės šventėmis, tačiau po jų vėl grįžta įprasta kasdienybė, o problemos niekur nedingsta. Jų pedagogai turi kaip niekad daug, apie kurias vienos mokyklos kalba garsiau, kitos – tyliau, tačiau su vienokiomis ar kitokiomis susiduria visos ugdymo įstaigos. Džiugu, jog Trakų pradinės mokyklos direktorė Dalia Šidlauskienė optimistiškai žvelgia į priekį net ir tada, kai daugeliui jis galbūt išgaravęs ar kiek priblėsęs: „Sėkmingai ir sklandžiai prasidėjo nauji 2024 mokslo metai, iššūkių daug, bet akumuliuojame optimizmą!“

Tiesa, kitų Trakų rajono ugdymo įstaigų vadovai neslepia, jog tenka susidurti ne tik su pedagogų trūkumu, bet ir kitomis, visai šaliai būdingomis, švietimo problemomis.

Labiausiai reikia visuomenės palaikymo ir pasitikėjimo

Lentvario Motiejaus Šimelionio gimnazijos (LMŠG) administracijos teigimu, šiuo metu čia trūksta švietimo pagalbos specialistų.

Pasidomėjus, ar visi mokytojai yra vietiniai, t. y. Trakų rajono gyventojai ar atvykstantys iš kitų miestų, rajonų, gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Giedrė Jurevičienė teigė: „Ne, ne visi, yra atvykstančių dirbti iš Vilniaus, Trakų, Rūdiškių. Be to, galime pasidžiaugti, kad nemažai (15) mūsų gimnazijos mokytojų patys savo laiku yra baigę šią mokyklą ir sugrįžo čia dirbti, šiemet taip pat turime atėjusią dirbti jauną anglų kalbos mokytoją, baigusią mūsų gimnaziją“.

Taip pat „kaip ir visos Lietuvos mokytojai, susiduriame su vadovėlių trūkumu“.

O paklausta, kas palengvintų mokytojų kasdienybę, G. Jurevičienė nedaugžodžiavo: „Visuomenės palaikymas ir pasitikėjimas mokytoju“.

Su pedagogų trūkumu susiduria ir kita viena didžiausių rajono gimnazijų – Trakų Vytauto Didžiojo gimnazija (TVDG). Čia, pasak direktoriaus pavaduotojos ugdymui Reginos Bartusevičienės, šiuo metu ieškoma lietuvių kalbos, matematikos, anglų kalbos mokytojų.

„Mūsų kolektyve dauguma mokytojų yra važinėjantys: iš kitų savivaldybių (Elektrėnų, Vilniaus), aplinkinių miestelių ir gyvenviečių, – sakė pašnekovė. – Mokytojai susiduria su tomis pačiomis problemomis kaip esti ir šalyje: vadovėlių trūkumas, UTA diegimas, dokumentų gausa, tėvų vaidmuo ir nepamatuotų bei nepelnytų pageidavimų ir siūlymų išsakymas, mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių skaičiaus didėjimas ir jiems talkinančių specialistų poreikis“.

Apie tai, kas palengvintų mokytojų kasdienybę, kolegei G. Jurevičienei antrino ir R. Bartusevičienė.

„Palengvintų esminis požiūrio pokytis: kad mokytoju būtų daugiau pasitikima ir dėl metodų parinkimo, ir dėl pamokos taisyklių sukūrimo ir jo laikymosi, ir dėl vadovėlių pasirinkimo, ir dėl kaupiamojo vertinimo taikymo, ir dėl programų realizavimo tempo ir rezultatų analizės. Iš kitos pusės – mokytojai vėlgi turėtų nebijoti prisiimti atsakomybės už savo veiklos būdus, formatą, įdirbį į bendrą organizacijos kultūrą ir gyvastingumą“, – kalbėjo TVDG direktoriaus pavaduotoja ugdymui.

Asociatyvi Churchart Online / Pexels nuotr.

Vargina didėjanti biurokratija

Lentvario „Versmės“ gimnazija šiuo metu ieško lituanisto. O dauguma mokytojų atvyksta iš kitų miestų ar rajonų, bet yra ir iš Lentvario.

„Vienas didžiausių iššūkių yra nuolat kintančios ugdymo programos, kas sukelia papildomų rūpesčių tiek ruošiantis pamokoms, tiek planuojant mokymąsi ilgesniam laikotarpiui. Trūksta tinkamų mokymo priemonių, ypač atnaujintų vadovėlių ar skaitmeninių resursų. Ne mažiau svarbi ir didėjanti biurokratija bei vis augantis popierinis darbas, – atvirai apie sunkumus kalbėjo gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Diana Petrenko. –

Kalbant apie materialinę gerovę ir kasdienio darbo palengvinimą, padėtų didesnė parama mokykloms, naujos priemonės ir atnaujinti vadovėliai, o taip pat geresnės sąlygos mokytojams įgyvendinti jų kūrybinius projektus.“

Nesvetimos mokytojų trūkumo problemos ir Trakų gimnazijai. Kaip „Trakų žemei“ teigė administracijos atstovai, gimnazija ieško fizikos, informatikos bei lietuvių kalbos ir literatūros mokytojų.

„Dauguma gimnazijoje dirbančių mokytojų yra vietiniai, bet yra ir atvykstančių iš Vilniaus miesto“, – pažymėjo Trakų gimnazijos administracija, kuri taip pat pasidžiaugė, jog „mokytojai yra pasiruošę dirbti pagal naujas programas, tam dalyvavo ir dalyvauja mokymuose, metodinėse dienose, beveik visi dalykai aprūpinti naujais vadovėliais“.

Tačiau kasdienybę ir nelengvą pedagogo darbą gerokai palengvintų „mokinio pasakytas „Ačiū“ po pamokos, pasitikėjimu ir pagarba paremti tėvų, mokytojų ir mokinių santykiai, buvusių mokinių pasiekimai“.

Asociatyvi Chris Liverani / Unsplash nuotr.

Šiuo metu pedagogų trūkumo nejaučia

Skirtingai nei LMŠG ar TVDG, Aukštadvario gimnazija mokytojų trūkumo problemos šiuo metu neturi, o didžioji dalis pedagogų yra vietiniai gyventojai, tačiau gimnazijoje dirba mokytojai ir iš kitų rajonų.

Vis tik šioje gimnazijoje, kaip ir daugelyje kitų, vienas didžiausių sunkumų, su kuriais susiduria mokytojai savo kasdieniame darbe – popierinių (atspausdintų) vadovėlių trūkumas. Taip pat, Aukštadvario gimnazijos administracijos teigimu, darbą pedagogams gerokai palengvintų „gera psichologinė Trakų r. Aukštadvario gimnazijos darbuotojų kolektyvo atmosfera“.

Šiais metais su pedagogų trūkumu nesusiduria ir Rūdiškių gimnazija. Tačiau l. e. p. direktorė Bronė Aliukonienė neslepia, jog ateityje gali iškilti problemų.

„2024 m. Rūdiškių gimnazijoje pradėjo dirbti trys nauji mokytojai, prie kolektyvo prisijungė du pagalbos mokiniui specialistai – specialusis pedagogas ir logopedas bei psichologas-asistentas, taip pat vienas mokinio padėjėjas, tad akivaizdaus trūkumo šiais metais gimnazija nejaučia. Tačiau ateinančiais mokslo metais prireiks daugiau mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų pajėgų“, – kalbėjo l. e. p. direktorė.

Jos teigimu, šiuo metu didžioji dalis Rūdiškių gimnazijoje dirbančių mokytojų yra vietiniai, bet yra atvykstančių iš Trakų, Elektrėnų, Varėnos rajonų, Vilniaus miesto.

„Gerai, kad Trakų r. savivaldybė kompensuoja dalį atvažiuojančių mokytojų kelionės išlaidų. Nemaža dalis mokytojų yra buvę Rūdiškių gimnazijos ugdytiniai, kurie baigę studijas, grįžo į mokyklą jau kaip mokytojai, pagalbos mokiniui specialistai, ugdymo aprūpinimo srities darbuotojai“, – pasidžiaugė B. Aliukonienė.

Pašnekovė pastebėjo, jog savo darbe mokytojai sulaukia daug iššūkių – tai ir pasikeitusios programos, ir vadovėlių, ir programinės literatūros stygius, didelės dalykų, kurie tikrinami per nacionalinius mokinių patikrinimus, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimus, turinio apimtys.

„Ko gero, didžiausius sunkumus patiria mokytojai, kurie ruošia mokinius brandos egzaminams, nes šalia mokinių ugdymo iššūkių, patiriamas didelis emocinis krūvis – įtampa, nerimas, per didelė atsakomybės už mokinių rezultatus našta. Visi mokytojai pastebi, kad didžiausia darbo kliūtis – po pandemijos ypač sumažėjusi mokinių mokymosi motyvacija, – įžvalgomis dalijosi Rūdiškių gimnazijos l. e. p. direktorė. – Todėl Mokytojų dienos proga gimnazija iš tėvų tikisi konstruktyvaus bendravimo, pasidalytos atsakomybės vaikų ugdymo(si) ir elgesio klausimais. Natūralų smalsumą turi kiekvienas mokinys, tačiau pozityvus požiūris į mokyklą, mokymąsi, pagarbus santykis su mokytoju formuojamas šeimoje.“

Asociatyvi Jeffrey Hamilton / Unsplash nuotr.

Rūpinasi mokytojų psichoemocine būsena

Kalbėdama apie kasdien patiriamus gimnazijos pedagogų sunkumus, l. e. p. direktorė tikino, jog, atsižvelgdama į mokytojų krūvį ir darbo apimtis, gimnazijos vadovybė stengiasi mažinti popierizmo naštą, kvalifikacijos kėlimo mokymus dažnai organizuoja nuotoline forma, diegia elektroninio bendradarbiavimo darbo principus.

„Vadovėlių stygių siekiama kompensuoti skaitmeninėmis mokymo platformomis, gimnazija mokytojams apmoka nuotolinio mokymo(si) platformų, skirtų pedagogų kvalifikacijai tobulinti, licencijas. Taip pat Rūdiškių gimnazija dalyvauja ESF projekte „Galimybių mokykla“, todėl, tegul ir ne iš karto, vadovėlių stengiamasi įsigyti“, – sakė B. Aliukonienė.

Ji pabrėžė, jog labai svarbu rūpintis psichoemocine mokytojų būsena, todėl gimnazijos administracija ieško būdų, kaip suderinti kvalifikacijos kėlimą ir motyvaciją darbui, bendrystės kūrimą.

„Šiais metais didelė mokytojų kolektyvo dalis mokslo metus pasitiko Trakų švietimo centro organizuotu seminaru, po kurio didelė dalis mokytojų pastebėjo, kad be įtampos pradėti naujus mokslo metus yra verta. Kiekvienus metus mokytojai kartu lanko muziejus, dalyvauja kultūrinėse edukacijose – tai taip pat pagerina savijautą, sustiprina bendrystės jausmą“, – apie mokytojams skirtas veiklas kalbėjo gimnazijos l. e. p. direktorė.

Anot jos, sklandus darbas gimnazijoje – visos bendruomenės nuopelnas, todėl ir mokiniams, ir tėvams, ir ugdymo aprūpinimo darbuotojams, ir vadovams, ir patiems mokytojams reikia įveikti vidinius barjerus, ieškoti ne tik išorinių, bet ir vidinių resursų kuriant pozityvią ugdymo aplinką.

„Mokykloje dirbame dėl mokinių. Mokiniai tikisi gerai nusiteikusio, kūrybiško, pailsėjusio mokytojo, mokytojai – materialinėmis priemonėmis aprūpintos, tvarkingos ir saugios darbo aplinkos, tik prasmingų darbų, kolegų ir administracijos pagalbos, pagarbaus tėvų bendravimo, o svarbiausia – motyvuotų, mokymosi kultūrą palaikančių mokinių“, – sakė B. Aliukonienė.

Mokslo metus pradėjo pilnai sukomplektuotas kolektyvas

Trakų pradinės mokyklos direktorė Dalia Šidlauskienė džiaugiasi pilnai suformuotu kolektyvu ir gera jo atmosfera.

„Didžiausias mūsų laimėjimas – kompetentingi, atsakingi, darbštūs, darbą, vienas kitą gerbiantys ir mylintys mokytojai. Šiemet startuojame pilnai sukomplektuota pedagogų ir pagalbos specialistų komanda. Kuriame supratimu ir pasitikėjimu grįstus santykius, skatiname saviugdą, investuojame į kvalifikacijos tobulinimą ir pagalbą. Stengiamės išgirsti, atliepti lūkesčius ir poreikius, todėl pritraukiame specialistus iš aplinkinių miestų, sostinės ir Trakų rajono“, – kalbėjo D. Šidlauskienė.

Ji neslepia, jog tenka susidurti su įvairiais iššūkiais, tačiau į priekį žvelgia optimistiškai: „Atnaujintos pradinio ugdymo programos, įtraukusis ugdymas, IKT taikymas ugdymo procese, programų keitimas, atnaujinti vadovėliai bei kitos mokymo priemonės – nuolatinis pokytis – pastarųjų metų iššūkis mokytojams. Nežiūrint į tai, mokytojai moka prisitaikyti, išbando naujoves, mokiniai labiau įsitraukia į pamokas, ugdymasis jiems tampa įdomesnis, patrauklesnis, motyvuojantis. Tai streso kupinas darbas, kuriam reikia psichinio ir fizinio tvirtumo“.

Kaip Trakų pradinės mokyklos direktorė, taip ir Onuškio Donato Malinausko pagrindinės mokyklos vadovė Rima Blikertienė džiaugiasi, kad mokykloje mokytojų netrūksta, dirba visi specialistai.

„Džiaugiamės, kad 50 procentų mokytojų – buvę mūsų mokyklos mokiniai. Grįžta jaunimas! Dalis mokytojų atvažiuoja dirbti iš Alytaus ir Varėnos rajonų, – teigė direktorė. – Mylime savo darbą, esame savo srities entuziastai. Mūsų darbą palengvintų laiku parengti ir išleisti vadovėliai, dalykų dėstymo atnaujinta metodinė literatūra, kvalifikuotų specialistų parengti dalykų teminiai planai, informatyvūs ir įdomūs kvalifikacijos tobulinimo kursai, psichologų, kitų pagalbos mokiniui ir mokytojui specialistų pagalba. Labai svarbus dėmesys mokytojui, skatinimas, sukurtos puikios darbo sąlygos.“

Paluknio „Medeinos“ gimnazijoje mokytojų dalykininkų, pasak direktoriaus pavaduotojos ugdymui Vitalijos Dovydėnienės, kol kas netrūksta.

„Dirba dvi švietimo pagalbą teikiančios specialistės, keletas mokinio padėjėjų. Šiuo metu 57,6 proc. gimnazijoje dirbančių pedagogų yra vietiniai, 42,4 proc. – atvykstantys. Atvykstančių daugiausia iš Vilniaus miesto, keletas iš kitų Trakų rajono vietovių ar gretimo Varėnos rajono“, – sakė V. Dovydėnienė.

Ji sutiko, jog ugdymo turinio atnaujinimo laikotarpis gimnazijos pedagogams nėra lengvas. Problemiškiausia – įtraukiojo ugdymo sritis, nes ją realizuojant, tai yra siekiant mokinius ugdyti pagal jų galimybes, poreikius bei polinkius saugiai ir tinkamoje edukacinėje aplinkoje, trūksta ne tik priemonių, patalpų, bet ir pedagoginės patirties.

„Be abejo, gimnazijos mokytojų darbą sunkina vadovėlių trūkumas, dažnai – ir didelė biurokratizmo našta, kai įvairių analizių, ataskaitų reikia ne tik pačiai gimnazijai, bet ir kitoms institucijoms“, – kalbėjo pašnekovė.

Rasa JAKUBAUSKIENĖ


Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Rekomenduojami video

Taip pat skaitykite