Jevgenija Ešvovičiūtė
Susirasti tinkamą darbą – nemenkas iššūkis. Juk darbovietėje žmogus praleidžia nemažą savo gyvenimo dalį, tad yra svarbu, kad jam šioje erdvėje būtų gera ir komfortiška. Ne ką aktualiau ir darbdaviui turėti kompetentingą darbuotojų kolektyvą, nes tai užtikrina sklandų darbo procesą ir garantuoja aukštą darbuotojo sukuriamą pridėtinę vertę. Tačiau ir vienai, ir kitai pusei pasiekti savo tikslą ne visada būna paprasta, tad čia į pagalbą ateina mokymų projekto laisvakede.lt įkūrėja, personalo valdymo konsultantė ir lektorė, kraštietė Jevgenija EŠVOVIČIŪTĖ.
Jauna mergina dirba personalo valdymo (HR) srityje: veda mokymus organizacijoms, konsultuoja vadovus ir HR specialistus, teikia CV ir darbo pokalbio konsultacijas, neseniai yra įkūrusi mokymų projektą laisvakede.lt. Pastarasis yra naudingas ne tik darbuotojams, bet ir darbdaviams. Jos vedamų mokymų projekto laisvakede.lt tikslas – padėti kiekvienam savoje kėdėje: kandidatui, ieškančiam darbo; vadovui, besistengiančiam surasti bendrą kalbą su pavaldiniais; savo srities specialistui, norinčiam stiprinti savo įgūdžius; personalo valdymo specialistui, siekiančiam gilintis į personalo valdymo procesus; organizacijai, siekiančiai stiprinti komandiškumą, tarpusavio bendradarbiavimą.
„Esu partnerė visuose karjeros etapuose. Vedu HR kursus bei mokymus pavieniams asmenims ir organizacijoms darbo paieškų, atrankų, efektyvios komunikacijos, konfliktų valdymo, komandos formavimo, vadovavimo temomis. Taip pat klientams siūlau ir e-mokymus, kuriuos jie gali peržiūrėti jiems patogiu laiku, – sako Jevgenija Ešvovičiūtė ir priduria. – Darbe praleidžiame didžiąją sąmoningo gyvenimo dalį, taigi viskas yra svarbu: darbuotojai, darbo atmosfera ir įmonės tikslai.
Neužtenka tik profesinių žinių ir kompetencijų, svarbu deramą dėmesį skirti bendrųjų gebėjimų įgūdžių tobulinimui (ang. soft-skills). Tai leis darbuotojams dirbti išvien, augti asmenybiškai ir sėkmingai įdarbinti savo įgūdžius. Efektyvi komunikacija, gebėjimas valdyti konfliktus bei mokėjimas suteikti konstruktyvų grįžtamąjį ryšį yra esminiai sklandaus darbo elementai.“
Jevgenija turi sukaupusi nemažą profesinę patirtį. Ji dirbo mažose ir vidutinio dydžio, tarptautinėse ir lietuviško kapitalo verslo įmonėse, Lietuvoje, JAV, Ispanijoje, konsultavo daug vadovų ir darbuotojų. Per šiuos metus matė vis atsikartojančius personalo valdymo klausimus, temas, klaidas, tendencijas bei, žinoma, gerąsias praktikas. Laikui bėgant mergina suprato, kad savo įžvalgomis gali ir nori dalytis kur kas plačiau – ugdyti darbuotojus, kandidatus ir organizacijas. Pastarųjų sėkmei, anot jos, būtina įvairovė: skirtingos darbuotojų kompetencijos, žinios, savybės, bet su ta įvairove ateina ir iššūkiai: „Kaip surasti bendrą kalbą? Kaip rasti priėjimą prie kiekvieno? Kaip susiskalbėti?“ Į šiuos klausimus jauna specialistė ir padeda surasti atsakymus.
Kalbant apie darbo paieškas, kiekvienas darbuotojas svajoja apie orų atlyginimą ir geras darbo sąlygas, tačiau dažnas neišvengia klaidų. „Svarbu suprasti, kad darbo paieška – irgi darbas, todėl jai reikia ruoštis. Dažnai konsultuoju puikius savo srities specialistus, kurie labai gerai atliktų darbus, tačiau negeba tinkamai įžodinti ir perteikti savo patirčių atrankos procese. Tinkamas, konkretus, į temą CV, pasiruošimas darbo pokalbiui yra esminiai sėkmingos darbo paieškos elementai.
Taip pat labai svarbu būti proaktyviems darbo paieškose: nepabijokite pasiskambinti darbdaviui ir pasitikslinti dėl pozicijos; net jei nematote atviros pozicijos, bet norėtumėte ten dirbti, visada galite išsiųsti CV su trumpu laišku, kodėl susidomėjote jų organizacija; po pokalbio rekomenduoju išsiųsti trumpą padėkos laišką, taip dar labiau sustiprinate įspūdį.
Visą laiką kartoju, kas ieško – tas randa. Svarbiausia, pasitikėkite savimi, nebandykite pataikauti ar įtikti darbdaviui. Šiek tiek nerimauti yra sveika, tačiau ne per daug, nes darbdavys pradeda jumis abejoti. Juk jūs nenorėtumėt turėti pokalbio su nepasitikinčiu ir raudonuojančiu vadovu? Eikite į pokalbį suvokdami, kad turite, ką pasiūlyti darbdaviui: žinias, patirtį, kompetencijas, motyvaciją. Atranka –
tai abipusis procesas, renkasi ne tik organizacija, renkatės ir jūs. Jūs ne tik einate siekdami gauti poziciją, bet ir pasimatuojate, ar jums tinka ši organizacija. Pokalbis – tai ne egzaminas, tai dialogas“, – sako Jevgenija.
Nors daug kalbama, rašoma apie darbuotojų gerovę – atlyginimo klausimą, mikroklimatą darbe, tačiau darbdavys taip pat yra suinteresuotas turėti kompetentingą kolektyvą. Jevgenijos mokymų projekto platformoje irgi minima, kad vienos organizacijos skiria darbuotojams įvairiausias motyvacines priemones, tačiau jie išeina, o kitose įstaigose, kur viskas yra kukliau (pvz., atlyginimai mažesni), žmonės dirba daugybę metų. Iš čia ir kyla natūralus klausimas, kur yra šuo paslėptas?
„Darbuotojų motyvacijos tema – mano mėgstamiausia. Daug apie tai kalbu mokymų, kursų, tiesioginių transliacijų metu ir socialinėje erdvėje. Visą laiką sakau, kad darbuotojams turi būti gera – tai yra esmių esmė, – akcentuoja pašnekovė. – Darbuotojai neišeina dėl to, kad nėra skanių užkandžių ar kad nevyksta jogos užsiėmimai. Jie išeina dėl prastų santykių kolektyve ar su vadovu, netinkamų paskirtų užduočių. Organizacijos vadovai turi savęs paklausti, ar kuriamomis motyvacinėmis priemonėmis jie bando maskuoti arba lopyti esmines įmonės spragas, ar jos yra papildoma priemonė motyvuoti darbuotojus, kai sutvarkyti pagrindai. Jei darbuotojas nemėgs tai, ką daro, neatras ryšio su vadovu ir kolegomis bei tiesiog nesijaus komfortiškai, jokie papildomi dalykai nepadės. Įsivaizduokite, statote stogą, neturėdami namo pagrindų ir sienų. Stogas irgi labai svarbus, bet, pirmiausia, organizacijoje susitvarkome esmę, o tada kuriame visus širdžiai mielus dalykus, kurie irgi svarbūs.“
Darbuotojai visais laikais nori:
- Pagarbos
- Tikrosios lyderystės
- Realių darbo krūvių
- Savo atsakomybių
ir ribų aiškumo
- Įdomių užduočių
- Pripažinimo ir įvertinimo
- Teisingo atlygio
- Aiškios, sklandžios
komunikacijos, kuri
atitinka įmonės elgesį
COVID-19 pandemija, prasidėjusi prieš porą metų, tik labiau išryškino dar daugiau darbuotojų poreikių. Žmonės nebebijo daryti karjeros pertraukų, po kelių karantinų stebėjome pervargusius bei perdegusius darbuotojus, Great Resignation (liet. „Masinis išėjimas iš darbo“) reiškinį. Darbo vietų kaip ir turime, o kas užims tas vietas? Dar labiau turime atsigręžti į žmogų ir ryšio kūrimą. Darbuotojai nori pasitikėjimo, laisvės, dialogo.
„Organizacijoje viskas prasideda ir baigiasi žmogiškaisiais santykiais, todėl organizacijos, ignoruojančios šį faktą, vienareikšmiškai pralošia ir moka didžiulę kainą – netenka darbuotojų. O tai reiškia ir tiesioginį poveikį organizacijos rezultatams, nes dabartinėmis rinkos sąlygomis surasti gerą darbuotoją itin sunku. Organizacijos gyslomis teka jos darbuotojai – tai mantra, kuria turi vadovautis kiekviena įstaiga.
Komandos formavimo, efektyvios komunikacijos mokymų metu kartoju: „Be komandos mes esame niekas.“ Orientacija į rezultatą svarbi, tačiau nereikia pamiršti, kas tą rezultatą kuria. Todėl turime investuoti į savo žmones, tik tada jie investuos į organizaciją: laiką, žinias, įgūdžius ir darys daugiau, nei iš jų tikimasi. To ir palinkėsiu kiekvienam“! – pabrėžia Jevgenija Ešvovičiūtė.
O jei jus domina mokymai ir konsultacijos, susisiekite su Jevgenija Ešvovičiūte el. p. jevgenija@laisvakede.lt. Ji padės jums ir jūsų darbuotojams augti savoje kėdėje!
Taip pat daug aktualios informacijos rasite socialinėje erdvėje – Instagram ir Facebook esančiose paskyrose @laisvakede, interneto svetainėje laisvakede.lt (kiekvieno prenumeratoriaus laukia ne tik naujausi įrašai, bet ir dovana – naujoko atmintinė) ir profesiniame socialiniame tinkle LinkedIn, paskyroje Jevgenija Ešvovičiūtė. Ten gausu naudingų rekomendacijų, įžvalgų, tiesioginių transliacijų sesijų.
Jolanta ZAKAREVIČIŪTĖ
Jevgenijos patarimai, norint parengti gerą CV
- CV peržiūrai skiriu vos 6 sekundes! Tai labai nedaug. Peržvelgiu, o ne skaitau viso CV, jame ieškau norimos patirties ir / ar žinių, todėl nedėkite visų savo patirčių, pagalvokite, ką tikslinga minėti, o ką ne – tam jums pasitarnaus darbo skelbimas.
- Įvardinkite vykdytų darbų funkcijas, išskirkite jas punktais. Venkite vientisų tekstų, tai sunkina CV skaitymą. Dažnai per CV konsultacijas skaitau klientų vykdytus darbus ir nesuprantu, ką jie darė? Kandidatai į savo gyvenimo aprašymą turi žvelgti atrankų specialisto, gaunančio į vieną poziciją 50–100, o kartais ir daugiau CV, akimis. Jums jūsų gyvenimo aprašymas – unikalus, mums – vienas iš daugelio. Todėl rekomenduoju prieš siunčiant CV jį koreguoti pagal poziciją, į kurią kandidatuojate, tačiau jokiu būdu nemeluojant ar gražinant situacijos. Pavyzdžiui, jei turite ilgametę patirtį, verta nebedėti pirmųjų darbų ir pan.
- CV turi tilpti į vieną, daugiausiai – 2 lapus. Kartais gaunu net 3–5 lapų gyvenimo aprašymą. Tai labai daug, galvokite apie 6 sekundžių taisyklę. Beje, mano svetainėje rasite ir virtualius mokymus bei tiesiogines transliacijas (ang. Live) šiomis temomis.
- Siųsdami CV trumpai, keliais sakiniais prisistatykite.
- Jokiu būdu negali būti klaidų, atrodo, elementaru, bet vis jų randu –tai jūsų kruopštumo atspindys. Mano praktikoje yra buvę atvejų, kai nepakviečiau kandidatų dėl CV klaidų į tas pozicijas, kurioms būtinas raštingumas ir atidumas.
- Duokit peržiūrėti savo CV kam nors iš pažįstamų – kokias klaidas jie pastebi, ar jiems viskas aišku?
- Kalbant apie darbo pokalbį, svarbu trumpai ir aiškiai prisistatyti, pasidomėti įmone: ką ji veikia, kuo gyvena? Peržvelkite įmonės interneto svetainę, socialinius tinklus, atlikite trumpą tyrimą.
- Pagalvokite, kokius įgūdžius ir žinias turite ieškomai pozicijai.
- Prieš darbo pokalbį prisiminkite savo didžiausius pasiekimus, klaidas, stresines situacijas, būkite pasiruošę papasakoti, kaip elgėtės vienoje ar kitoje situacijoje.
- Kokio atlyginimo norite? Žinokite sau vertę. Dabar beveik visuose skelbimuose nurodomas atlyginimas, tai puikus atskaitos taškas.
- Neslėpkite tikrųjų išėjimo iš organizacijų priežasčių, nes melo kojos trumpos. Būkite atviri, tik visada galvokite, kaip tiksliai formuluojate išėjimo priežastis, neturėtų iš jūsų sklisti vien negatyvas, nes tada darbdaviai pradeda galvoti, kad ir jų darbovietėje jums vis kas nors klius.
- Būkite pasiruošę klausimus – tai rodo jūsų susidomėjimą. Neskubėkite klausti apie atlyginimo kėlimą, atostogas ir t. t. Geriau paklauskite: „Kokie bus mano pirmieji darbai? Kas įves mane į darbus? Kiek komandoje žmonių?“