Laikina jungtinės įmonės iškaba (apačioje) dar mena senuosius laikus
Lietuvos turizmo perliukas Trakai savo struktūra šiek tiek primena nykštukinę Viduržemio jūros salų valstybę Maltą, kurios, panašiai kaip Trakų savivaldybės, pagrindinės pajamos yra žemės ūkis ir turizmas. Ar įmanoma Trakus paversti savotiška Malta?
Panašus iššūkis, matyt, kyla nuo šių metų pradžios Trakuose veikiančiai junginei bendrovei „Trakų paslaugos“. Jungiant dvi savivaldybės bendroves – „Trakų paslaugas“ ir „Trakų autobusus“, buvo galvojama apie valdymo optimizavimą ir sužaista savotiška šachmatų rokiruotė: paimtas vienos bendrovės pavadinimas, o jai vadovauti paskirtas jaunas kitos bendrovės buvęs laikinasis vadovas Rolandas Lenkauskas.
Pusmetis po rokiruotės
Naujasis vadovas per trejetą metų sukaupė pakankamai keleivių vežimo miesto ir priemiestiniais autobusais organizavimo patirties, o dabar jam tenka pratintis prie žymiai platesnių jungtinės funkcijų, kurios apima jau ir miesto bei jo apylinkių aplinkos priežiūros funkcijas: gyvenamosios aplinkos tvarkymas, gatvių valymas, žolės trumpinimas, šiukšlių rinkimas ir išvežimas, automobilių parkavimas, viešųjų tualetų valymas, kapinių priežiūra, rudenį – gatvių valymas nuo lapų, žiemą – nuo sniego, žaliųjų atliekų surinkimas, mechaninių prietaisų ir specialiosios technikos nuoma – visa tai nėra daug, bet reikia suderinti tai pačiai bendrovei, kuri turi veikti kaip laikrodis ir derinti kartais, atrodo, menkai suderinamus dalykus.
Savo vadovavimą jungtinei bendrovei R. Lenkauskas pradėjo sujungdamas į vieną buhalterijas, kadrų skyrius, kai kuriuos kitus padalinius ir burdamas aukštos kvalifikacijos specialistų komandą.
Turėdamas teisininko išsilavinimą, naujasis vadovas pirmiausia pasirūpino griežtai nustatyti kiekvieno specialisto pareigines instrukcijas – nuo A iki Z. „Tai ir patogu, aišku, ir padeda darniai veikti bendrovei, ir išvengti konfliktų“, – sako R. Lenkauskas.
Jo teigimu, optimizuojant bendrovės valdymą, pasikeitė įmonės struktūra, šiek tiek sumažėjo darbuotojų, peržiūrėti etatai, kad nesidubliuotų, o patiems darbuotojams pradėtas mokėti labiau motyvuojantis atlyginimas.
Pasak R. Lenkausko, „Trakų paslaugos“ veikia ribotoje erdvėje – pačiuose Trakuose ir jų artimiausiose apylinkės, apimančiose ežerų pakrančių teritorijas ir Lentvarį, o labiau nutolusių savivaldybės teritorijų priežiūra yra seniūnijų rūpestis. Jas „Trakų paslaugos“ pasiekia tik savo turimais priemiestiniais autobusais.
Lentvaris – aiškiai augantis pramoninis miestas prie geležinkelio, todėl čia ir „Trakų paslaugų“ darbų apimtis didėja.
Ir važiuotiems, ir pėstiems
„Trakų autobusams“ rūpėjo tik keleivinis transportas. Bendrovė vykdė tik savivaldybės deleguotą keleivių vežimo miesto ir priemiestiniais maršrutais funkciją, o dabar jau pradeda vykdyti ir komercinius užsakymus.
Rolandas Lenkauskas: „Kai veiklos sfera platesnė ir nauja, reikia daugiau pagalvoti ir „įjungti“ savo vadybinius sugebėjimus“
Pasak R. Lenkausko, keleivių vežimo apimtys ne tik nesumažėjo, bet ir plečiamos. Dabar ieškoma komercinių sprendimų, atsirado nemažai užsakomųjų reisų. „Vežimo veikla mums yra tikrai neantraeilė, nes keleivių vežimas yra strateginė funkcija, labai aiškiai reglamentuota įstatymų. Kita vertus, keleivių vežimas, kelių tvarkymas mums generuoja vienodas pajamas, o keleivių vežimas mums yra pirmoje vietoje“, – sako bendrovės vadovas.
Jo teigimu, per dieną aplink Trakus atliekama 12 miesto autobusų reisų. Tai maždaug reisas per valandą. Jie važiuoja pustuščiai sustodami kas puskilometrį įrengtose stotelėse. Miesto gyventojai, įsigiję trakiečio korteles, vežami nemokamai, o svečiams autobuso bilietas kainuoja 2 eurus: nusipirkai ir važiuok kiek nori.
Prisiminus jau minėtą Maltą, ten aplink salą kas pusvalandį keleiviai (daugiausia turistai) vežami dviem kryptimis: pagal laikrodžio rodyklę ir prieš rodyklę. Panoręs gali bet kur išlipti, o įlipti su tuo pačiu bilietu – jau į kitą autobusą. Keleiviai, kurie nori, iš vairuotojo gauna pigias ausines, kurias įjungus į pultą autobuse galima pasirinkta kalba klausytis elektroninio gido pasakojimo apie valstybę, jos istoriją, konkrečias pravažiuojamas vietoves, įžymybes, virtuvę, lyg tarp kitko į pasakojimą įterpiama paslaugų reklama. Kol kas Trakuose tai sunkoka įsivaizduoti, bet niekada negali žinoti ar beviltiškai.
Trakai – nedidelis miestas, vos 6 kilometrai į ilgį, todėl nebūna nuobodu per juos pereiti ir pėstute, tačiau gal ne visiems tai tinka. Atvažiavus automobiliu, galima jį nemokamai palikti, pavyzdžiui, viename ar kitame miesto gale (turgavietėje prie autobusų stoties arba prie paplūdimio Akmenos ežero pakrantėje) ir porą trejetą kilometrų paėjėti iki savo tikslo arba persėsti į miesto autobusą. Savo kojomis nepasitikintiems arba labiau išlepusiems važiuotiems svečiams yra kelios „Trakų paslaugų“ administruojamos mokamos parkavimo aikštelės, kuriose už parkavimo valandą tenka mokėti 1, 1,2 arba 1,5 euro, priklausomai nuo stovėjimo zonos spalvos ir 5 eur už autobuso parkavimo valandą. R. Lenkausko nuomone, tai nėra didelis mokestis, juolab palyginti su Vilniumi, kur automobilio parkavimo valanda įvairiose zonose kainuoja 1,5–8 eurus. Trakuose galima rinktis ir parkavimą aikštelėse prie privačių namų, kur teks sumokėti fiksuotus 5 eurus neretai nepriklausomai nuo stovėjimo laikotarpio.
R. Lenkausko įsitikinimu, toks transporto organizavimas, taip pat keliose gatvėse vienos krypties eismo įvedimas padeda išvengti transporto „kamščių“ Trakuose. Jo nuomone, dabar transporto infrastruktūra Trakuose yra ganėtinai optimali, tačiau visi gyventojų pasiūlymai svarstomi savivaldybės Saugaus eismo komisijoje ir prireikus ji pakoreguojama. Pavyzdžiui, vienpusio eismo įvedimas padėjo išvengti „kamščių“, kurie kankino Trakuose prie Vytauto Didžiojo gimnazijos.
„Trakų paslaugos“ keleiviams vežti miesto transportu yra įsigijusios du elektrinius autobusus „Suzuki“, o praėjusią savaitę bendrovei buvo atvežtas testuoti naujas Kinijoje pagamintas elektrinis autobusas. Tai jau bendrovės vairuotojų kvalifikacijos pripažinimas.
Darbo rinka tvarkosi
Bendrovės, kurioje yra 85 darbuotojai,vadovas džiaugiasi, kad jau neturi bėdų dėl kadrų stokos, kai dar prieš metus rasti pakankamai darbuotojų buvo labai sunku, ir jų ypač trūkdavo atėjus turizmo sezonui, kai miesto svečius neretai tenka sekioti – ne visi elgiasi kaip svečiai.
„Dabar esame visiškai apsirūpinę darbuotojais. Bandžiau įdarbinti ukrainiečių, bet jiems kažkodėl nepatiko, gal per sunku, pasakoja pašnekovas. – Apskritai, manau, gera linkme pakito Užimtumo tarnybos politika. Ji pradėjo iš pogrindžio traukti vadinamuosius nelegalus. Dabar jie ir dirba, ir gauna kažkokias pajamas.“
Visi įmonės darbuotojai maždaug per pusę paskirstyti į transporto ir aplinkos priežiūros paslaugų sferas.
„Kai veiklos sfera platesnė ir nauja, reikia daugiau pagalvoti ir „įjungti“ savo vadybinius sugebėjimus. Tačiau yra ir geras postūmis: kai yra susiformavusi komanda, ilgą laiką dirbanti toje srityje, o tu ateini su savo naujomis įžvalgomis, idėjomis, su savo matymu, tai savaime kurį laiką užprogramuoja pažangą, – svarsto R. Lenkauskas ir priduria: – Pasaulyje yra daug tyrimų, kurie rodo, kad žmogus, vienoje vietoje dirbęs 5–10 metų, kažko naujo jau negali sukurti. Žmogus turi migruoti, pasiimti kuo daugiau patirties ir paskui jau dairytis į kitas, kitokias organizacijas. Užsisėdėjimas nieko gero nežada.“
Jis pats mano paslaugų srityje jau įvedęs nemažai pokyčių ir planuoja dar naujų. „Kalbamės, deramės su komanda, priiminėjame sprendimus, juolab kad dar yra kur tobulėti, – pripažįsta jis. – Per beveik pusę metų jau turėjome laiko ir paeksperimentuoti, pasidėlioti, juolab buvo ir struktūrinių, personalinių pakeitimų, veiklų pasiskirstymo. Jau daug ką supratome ir dirbame kryptingai, suderintai. Ir dar tobulėsime, nes minčių yra.“
Trakai neužželia
Vasarą kaip patrakusi auga žolė, tačiau Trakai neužželia. Tai pirmiausia „Trakų paslaugų“ nuopelnas ir nuolatinis rūpestis. Bent kiek uždelsi, apleisi sritį – ir jau nespėsi. Bendrovės darbuotojai žolę pjauna gatvėse, pakelėse ir aplink daugiabučius, o prižiūrėti nedidelius lopinėlius aplink individualias teritorijas tenka jų savininkams.
„Jei tam priimsime labai daug darbuotojų, bus didelės sąnaudos. Visiems reikės daug mokėti už apkrovimą, bet laisvu laiku jų nesugebėsime išnaudoti. Todėl turime subrangos sutartis ir imame pagalbą iš šalies. Jeigu tai nepavyksta, kai žolė auga labai sparčiai, puikiai susitvarkome patys.
Įmonė negali dirbti „į minusą“. Turime skaičiuoti, vertinti, bet turime iš to ir uždirbti“, – sako vadovas.
Pasak jo, bendrovėje yra daug darbuotojų, kurie moka dirbti su technika. Siekiama, kad darbas būtų visiškai automatizuotas ir optimizuotas. Todėl „Trakų paslaugų“ akiratyje visada yra kuo modernesnė technika, galinti atlikti daugiau funkcijų.
„Reikia kiek įmanoma automatizuoti ir procesus, ir darbus. Žmogus yra žmogus, ne mašina. Kur gali dirbti mašina, ją reikia ir paleisti, – sako R. Lenkauskas. – Jeigu technika gali pakeisti 4–5 žmones ir darbus atlikti geriau, kokybiškiau, kodėl jos nenaudoti. Todėl stebime ir dalyvaujame įvairiuose konkursuose, norėdami įsigyti specializuotos technikos, kuri tiktų mūsų miestui. Su dešimčia kastuvų nepadarysi nei kiekybės, nei kokybės, ką gali padaryti viena mašina. Jei tik galime, reikia pirkti ir daryti.“
Jungtinės UAB „Trakų paslaugos“ vadovas pripažįsta, kad būtų naivus tikėdamas, kad viskas Trakuose ir jų aplinkoje idealu, tačiau to siekti yra būtina. „Žmogus toks jau yra, kad jam kur nors kas nors vis tiek nepatiks – visiems neįtiksi, bet reikia orientuotis ne į vieno, o didesnės dalies poreikį“, – įsitikinęs jis.
Panašiai susijungusių įmonių Lietuvos savivaldybėse jau nemažai, Trakai nėra pionieriai. Taigi, toks modelis, matyt, jau yra pasiteisinęs. Gal pasiteisins ir Trakuose. Bet štai Elektrėnai nuėjo priešingu keliu. Matyt, tam irgi buvo priežasčių. Trakuose tai tik pradžia, R. Lenkauskas „Trakų žemei“ apie rimtesnius rezultatus galės papasakoti dar bent po pusmečio.
Kazimieras ŠLIUŽAS
„Trakų žemės“ žurnalistas
Juozo Vercinkevičiaus nuotr.