2020 m. pabaigoje dienos šviesą išvydo antroji smuiko mokytojos Ievos Tijūnėlienės autorinė knyga – „Smuikelės giesmė 2“. Liaudies melodijų pagrindu sudarytas nuotaikingas, spalvotas, šiuolaikiškas leidinys – parankus vadovas ne tik pradedančiajam, bet ir patyrusiam mokytojui ar vakaro knyga – dainuoti mėgstantiems mažyliams ir jų tėveliams.
Apie kūrybines idėjas, liaudies muzikos svarbą muzikiniame ugdyme ir apie tai, kaip gimė mintis dalintis profesine patirtimi, kalbamės su autore.
Prieš trejetą metų išleidote pirmąją autorinę knygą „Smuikelės giesmė“. Ją pristatėte didžiojoje dalyje Lietuvos meno ir muzikos mokyklų bei viešųjų bibliotekų. Smuiko mokytojų tarpe „Smuikelės giesmė“ tapo gana plačiai naudojama. Kas paskatino imtis antrosios?
„Smuikelės giesmė 2“, kaip ir „Smuikelės giesmė“ pirmiausia gimė iš poreikio sau. Kiekvienam dirbančiam mokytojui kasdieniniame darbe reikia turėti patogią, metodiškai nuoseklią medžiagą, kuri būtų įdomi ir naudinga mokiniui. Tokios medžiagos poreikis dar labiau išaugo nuotolinio ugdymo metu, tad ir ėmiausi darbo. Na, o kai buvo parengtas visas turinys, knygos leidyba atrodė natūralus žingsnis – norėjau atliktu darbu pasidalinti su kolegomis, mokiniais ir visais neabejingais liaudies dainai.
Kokiam skaitytojui skirta ši knyga ?
Tiek pirmoji, tiek antroji „Smuikelės giesmės“ dalys pirmiausia yra skirtos smuiko dalyko mokytojams ir vaikams besimokantiems griežti smuiku. Tačiau leidinys galėtų būti įdomus ir muzikos pedagogiką studijuojantiems jaunuoliams, tėvams, norintiems ir galintiems savarankiškai skirti laiko vaikų meniniam ugdymui.
Papasakokite plačiau apie knygos „Smuikelės giesmė 2“ turinį ir struktūrą?
„Smuikelės giesmės 2“ yra nuoseklus pirmosios knygos tęsinys. Ją sudaro lietuvių liaudies dainos, žaidimai, šokiai, rateliai, mano pritaikyti pradiniam smuikavimo etapui, bei kelios originalios kompozicijos. Mokomoji medžiaga išdėstyta temomis. Kiekvienai temai skirti 1-3 kūriniai. Mokytojas, atsižvelgdamas į individualų mokinio mokymosi tempą bei poreikius, gali ilgiau stabtelti ties viena ar kita tema arba atvirkščiai – „peršokti“ lengvai įsisavintą mokomąją medžiagą. Ją knygoje stengiausi sudėlioti ne tik nuosekliai metodiškai, bet ir kad būtų lengva, patogu naudotis.
„Smuikelės giesmės 2“ ašis yra liaudies daina ? Kodėl pasirinkote būtent šią temą?
Išties, liaudies daina – tai molis, iš kurio sulipdytos abi „Smuikelės giesmės“ dalys. Tačiau man liaudies daina yra daug daugiau negu tik melodija, ritmas, tekstas. Kiekviena daina pasakoja vis kitą istoriją apie žmonių gyvenimus, meilę ir draugystę, buitį, santykį su gamta ir jos svarbą. Liaudies dainose gausu simbolikos, užkoduotų žinučių. O kur dar tarmių įvairovė! Labai norėtųsi, kad šią simbolių kalbą suprastų ir liaudies dainos vertę žinotų ir jaunoji karta. Liaudies daina turi išlikti gyvąja tradicija muzikiniame ugdyme.
„Smuikelės giesmės 2“ žavi iliustracijų estetika. Kas svarbu buvo kuriant knygos vizualinį apipavidalinimą?
Norėjau, kad iliustracijos skatintų vaikų vaizduotę, darniai papildytų muzikinį tekstą, padėtų atskleisti dainų siužetą. Jų autorė – dailininkė Laimutė Varkalaitė tai išpildė su kaupu ! Esu jai be galo dėkinga už sugebėjimą taikiai ir kartu jautriai perteikti „skambančios linijos“ idėją.
Knygos dizainą kūrė studijos „Aktin“ dizainerė Alicija Širvinskienė. Stengėmės išlaikyti abiejų knygų stilistinę vienovę. Manau, kad tikrai pavyko.
Tiek pirmoje tiek ir antroje knygoje pateikiate žaidybinių pertraukėlių idėjas. Papasakokite apie jas plačiau.
Abiejų knygų paskutiniuose puslapiuose po QR kodais paslėptos žaidybinių pertraukėlių idėjos. Tai – judesio, ritmavimo, smulkiosios motorikos lavinimo žaidimai, kuriems parengti pasitelkiau lietuvių liaudies skaičiuočių, erzinimų, žaidimų tekstus. Žaidimai vaikams labai patinka, juos visada lydi gerų emocijų pliūpsnis. Be to – ši veikla yra ir labai naudinga. Jos metu mokomasi prasmingų dalykų, o įgytus įgūdžius galima pritaikyti griežiant instrumentu.
Ko palinkėtumėte „Smuikelės giesmės“ skaitytojams?
Tautiškoje giesmėje glūdi užkoduota mintis, jog stiprybės ir išminties turime semtis iš praeities. Tegul tas praeities lobynas per liaudies dainas, žaidimus, pasakas pasiekia kiekvieno jūsų širdis.
Kalbino Jolanta ZAKAREVIČIŪTĖ
Danos Buinickaitės nuotr.