2014 m. gruodžio 19 d. Trakų ir Elektrėnų krašto laikraštyje „Galvė“ išspausdintas Joanos Katinienės straipsnis „Kam naudingas šilumos brangimas?“, kurį sudaro retoriniai klausimai ir viena ilga buvusio Trakų rajono savivaldybės mero Vytauto Zaliecko citata.
Jeigu straipsnio autorė norėjo skaitytojui pateikti atsakymą į savo pačios iškeltus šiandienai aktualius klausimus, tuomet nesuprantama, kodėl ji rašo: „<…> susidariusią situaciją paprašėme pakomentuoti buvusį Trakų rajono merą Vytautą Zaliecką <…>“. Apie dabar susidariusią situacija komentaro derėtų paprašyti ir iš dabartinio mero ar valdančiosios koalicijos atstovo, administracijos direktoriaus, savivaldybės specialistų.
Straipsnyje pateiktame buvusio rajono mero komentare, įrėmintame kabutėse kaip ilga citata, pateikta informacija neatitinka tikrovės ir klaidina visuomenę.
Neatitinka tikrovės teiginys, jog Trakų rajono savivaldybės mero Vytauto Zaliecko kadencijos pradžioje šilumos kaina buvo didžiausia Lietuvoje. Atkreipiame dėmesį, kad Trakų rajono savivaldybės meru Vytautas Zalieckas tapo 2013 m. sausio 31 d., o Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos statistinėje suvestinėje 2013-01-01 Trakų rajono šilumos kaina buvo 52 eilutėje iš 54 esamų. Remiantis Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos šilumos kainų statistika, Trakų rajono šilumos kaina niekada nebuvo aukščiausia Lietuvoje.
Melagingas ir šis teiginys, jog perėmus iš koncesininko UAB „Prienų energija“ Aukštadvario miestelio ir Senųjų Trakų kaimo katilines ir jas perdavus UAB Trakų šilumos tinklams leido sumažinti Aukštadvario miestelio šilumos kainą dėl biokuro katilo. Paaiškiname, kad Trakų rajone yra du šilumos tiekėjai – UAB „Prienų energija“ ir UAB Trakų šilumos tinklai. UAB „Prienų energija“ gamina ir tiekia šilumą pagal 2005-09-28 koncesijos sutartį. Koncesijos pradžioje koncesininkui UAB „Prienų energija“ buvo perduotas visas centralizuoto šilumos tiekimo ūkis visoje Trakų r. savivaldybės teritorijoje, t. y. Trakų, Lentvario, Rūdiškių miestuose, Aukštadvario miestelyje ir Senųjų Trakų kaime. Kadangi šis šilumos tiekėjas per metus realizuoja daugiau kaip 10 GWh šilumos, jo šilumos kaina yra kontroliuojama ir reguliuojama savivaldybės ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos. Šilumos kaina yra nediferencijuojama pagal atskiras šilumos tiekimo sistemas ir nustatoma viena bendra kaina visiems rajono šilumos vartotojams.
UAB Trakų šilumos tinklai – tai Trakų rajono savivaldybės kontroliuojama bendrovė ir yra antra šilumos tiekėja ir koncesijos sutarties dalyvė. Pasirašius koncesijos sutartį, UAB Trakų šilumos tinklai šilumą tiekė necentralizuotai, prižiūrėjo ir eksploatavo vietines katilines. Jų kainodara skiriasi nuo UAB „Prienų energija“ šilumos kainodaros. UAB Trakų šilumos tinklai skaičiuoja kainą kiekvienai eksploatuojamai katilinei atskirai.
Trakų rajono savivaldybės taryba 2011-08-25 sprendimu Nr. S1-126 patvirtino koncesijos sutarties pakeitimą Nr. 3 ir 2013-08-29 sprendimu Nr. S1-218 koncesijos sutarties pakeitimą Nr. 4, pagal kuriuos Rūdiškių miesto, Aukštadvario miestelio ir Senųjų Trakų kaimo centralizuoto šilumos tiekimo ūkiai buvo grąžinti iš koncesininko UAB Trakų šilumos tinklams.
Trakų rajono savivaldybės taryba 2013-10-03 sprendimu Nr. S1-266 nustatė UAB Trakų šilumos tinklams bazinę šilumos kainą Aukštadvario mstl. ir Senųjų Trakų k. vartotojams. Taigi, šilumos kainos sumažėjimas Aukštadvario miestelio vartotojams atsirado dėl kainodaros pasikeitimo, o ne dėl biokuro katilo sumontavimo. Aukštadvario miestelio katilinės kuro rūšies pakeitimo projektas buvo įgyvendintas jau 2014 m. pirmame pusmetyje;
Taip pat skaitytojai klaidinami ir tokia informacija, kad „šių metų liepos mėn. baigta įrengti biokuro katilinė. […] Mes sumažinome 6,6 ct šilumos kainą“. Kalbant viešai apie šilumos kainą, reikia tiksliai nurodyti mato vienetą – ct/kWh. Šioje vietoje nurodomas „šilumos sutaupymas 6,6 ct“ yra abstraktus.
Trakų rajono savivaldybės taryba 2013-10-21 sprendimu Nr. S1-268 nustatė UAB „Prienų energija“ šilumos kainų dedamąsias pirmiesiems bazinės kainos galiojimo metams. Naujos šilumos kainų dedamosios įsigaliojo nuo 2013-11-01:
UAB „Prienų energija“ nediferencijuota vienanarė šilumos kaina |
||||
laikotarpis |
Šilumos kaina ct/kWh |
Pastovioji dedamoji kainoje ct/kWh |
Kintamoji dedamoji kainoje ct/kWh |
Realizuotos šilumos kiekis kainoje GWh |
2013-07-01* |
34,57 |
8,89 |
22,46 |
41,40 |
2013-10-01 |
33,49 |
8,89 |
21,46 |
41,40 |
2013-11-01 |
30,88 |
10,18 |
17,85 |
37,10 |
* Nuo 2013-07-01 įsigaliojo šilumos kainų dedamosios nustatytos tretiesiems bazinės šilumos kainos galiojimo metams, nustatytos vienašališkai 2013-05-14 Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nutarimu Nr. O3-175.
Skirtumas šilumos kainoje lyginant naują 2013-11-01 šilumos kainą su bazine, patikslinta 2013-07-01, sudaro 3,69 ct/kWh ir 2,61 ct/kWh lyginant su artimiausio mėnesio kaina, kas tiksliausiai atspindi šilumos kainos mažėjimą, ir tai ne 6,6 ct, kaip teigiama publikacijoje.
Tvirtinant naujas šilumos kainos dedamąsias 2013-10-21 bazinėje kainoje buvo įvertintas nebaigtos statyti Lentvario miesto biokuro katilinės planuojamas paleidimas ir kainoje buvo pakeista kuro struktūra – sumažintas gamtinių dujų kiekis ir padidintas biokuro. Tas leido pasiekti tokio šilumos kainos sumažėjimo efektą – apie 3 ct/kWh. Lentvario biokuro katilinės atidarymas įvyko tik 2014 m. birželio mėnesį.
Paskutinė straipsnio pastraipa ne tik klaidina skaitytojus, bet ir šmeižia bei žemina visus rajono politikus, savivaldybės ir šilumos tiekėjų darbuotojus. Joje pateikta informacija iškreipia tiek pačios koncesijos sutarties, kuriai sąlygas ruošė savivaldybės taryba, tiek priežiūros institucijos, prasmę ir darbą. Šios pastraipos kontekste netiesiogiai įvardijami neapibrėžtų asmenų neapibrėžti veiksmai, tačiau traktuojami, kaip nusižengimai visuomenei. Pateikti teiginiai, jog “šilumos politiką daro tie žmonės, kurie ir atvedė šį koncesininką į rajoną, ir tai gali privesti prie dar didesnių kainų, nuo ko gyventojai tik kentės“, „Trakų rajono savivaldybė yra visiškai neveiksni“, „nebuvo nei karto surinktas koncesininkų komisijos kvorumas, nebuvo samdomi ekspertai, nėra vedamos derybos su Valstybinę kainų ir energetikos kontrolės komisija“- neatitinka tikrovės ir realios situacijos, nepagrįsti jokiais faktais.
Trakų rajono savivaldybė dėl šio straipsnio įvertinimo ir išvadų kreipsis į Lietuvos Respublikos Vyriausiąją rinkimų komisiją ir Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybą, siekdama išsiaiškinti:
– Ar šio straipsnio autorė nepažeidė žurnalistikos etikos principų, rašydama apie viešojo intereso paslaugą, remdamasi vienu subjektyviu informacijos šaltiniu? Ar tokia publikacija nėra spekuliacija visuomenei aktualia tema suinteresuoto asmens naudai? Ar rašant apie specifinius dalykus neprivalu nurodyti tikslių pavadinimų o ne jų interpretacijas: šilumos kainos mato vienetą – ct/kWh, tikslų komisijos pavadinimą – Koncesininko veiklos priežiūros komisija, o ne „koncesininkų komisijos“ ir t.t.
– Ar asmuo, būdamas Trakų rajono savivaldybės tarybos nariu ir oficialiai besiskelbiantis ir viešai besireklamuojantis kaip politinės partijos kandidatas į merus 2015 m. kovo 1 d. savivaldos rinkimuose, gali viešai skleisti melagingą informaciją, siekdamas diskredituoti politinius oponentus ir naudoti masines informavimo priemones paslėptos politinės reklamos tikslams, ir ar šio asmens nesieja vieši ir privatūs interesai su laikraščio leidėju ar jo įgaliotu asmeniu.
Parengė Alvyda KAZAKEVIČIŪTĖ-STANIUNAITIENĖ , savivaldybės administracijos vyriausioji specialistė, pavaduojanti ryšių su visuomene specialistą