Dėl Trakų resursų tausojamo naudojimo

Parašyta: 2022-11-11 | Kategorija: Istorija, Komentarai, Naujienos, Trakai, Užutrakis |

Užutrakio dvaro sodyba

Trakų rajono savivaldybei pradėjus rengti vietinės reikšmės kelio į Užutrakio dvaro sodybą nuo valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 4722 Trakai-Rykantai statybos projektą, Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija sulaukė visuomenės klausimų, ar minėtas projektas neprieštarauja valstybės saugomo kultūrinio kraštovaizdžio tikslams. Klausiama, ar istorinio parko direkcija yra susipažinusi su šiuo planu ir kokia jos pozicija dėl iniciatyvos paraleliai esančiam keliui rengti dar vieną kelią? Atsižvelgiant į tai, teikiame išsamų paaiškinimą šiuo klausimu.

Turbūt šiandien mažai kas beprisimena, kaip graudžiai ir apgailėtinai dar visai neseniai atrodė šiandien visų taip vertinamas Užutrakio dvaro sodybos ansamblis. Daugelio trakiškių mintyse Užutrakis apskritai neegzistavo – jo vietą buvo užėmusi sovietinio laikotarpio „Turbazė“, draugiškų tautų maišymosi kloaka, prieš brandžiam socializmui pakratant  kojas turėjusi virsti vienais iš pirmųjų „Inturisto“ golfo laukų. Neišdegė: 1988-06-21 Lietuvos Sąjūdis, kurio pirmose gretose tąkart buvo šviesios atminties Romas Lankas, niekada nebijojęs protestuoti prieš istorinio Trakų kraštovaizdžio darkymą, Arvydas Juozaitis, Alvydas Medalinskas, Zigmas Vaišvila, Vitas Tomkus ir kiti, pirmame nesankcionuotame mitinge priešais tuometinės LTSR Aukščiausiosios Tarybos rūmus surengė triuškinantį mitingą „Gelbėkime Trakus“. Nors tuomečių Trakų miesto vadovų ar Užutrakio direktorių mitinge nebuvo, bet Trakus ir Užutrakį neabejingų Lietuvos piliečių pastangomis tąkart pasisekė išgelbėti. Deja, iki šiol nepavyko atsikratyti kai kurių unikalų kraštovaizdį išniekinusių sovietmečio liekanų.

Šiandien į Užutrakio dvaro sodybos ansamblį veda prastos būklės kelias, keliantis didelį pavojų dar ir todėl, kad per daugelį dešimtmečių yra tapęs populiariu Trakų pliažu. Sovietiniais laikas šis kelias buvo išasfaltuotas beveik iki pat vandens, paliekant vaizdingoje ežero pakrantėje su puikiu maudyklėms dugnu siaurutį asfaltu neužpiltą žemės lopinėlį. Siauras, prastos dangos kelias, priešpriešiais judančių automobilių spūstys, stovėjimo aikštele virtusios šalikelės, tarp automobilių su kibirėliais ir meškerėmis nardantys vaikai, ant asfalto ištiesti pledai, prie kepsninių įkaitę vyrai ir moterys – toks vaizdas lydi iki pat didingos grafų Tiškevičių rezidencijos.

O juk Tiškevičių laikais istorinis kelias buvo ne dabartinėje kelio-pliažo vietoje – jis vedė nuo Galvės link Apušės ežero link vieškelio Trakai-Rykantai. Dabar toje vietoje plyti laukai. Šis kelias jungė Užutrakį ne tik su Trakų miestu ir kitu civilizuotu pasauliu, bet ir su šalia buvusiais Juozapo Tiškevičiaus palivarkais – Būda, Raudone, Finfa ir kt. bei brolio Vladislovo rezidencija Lentvaryje.

Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija 2014 metais pasiūlė atkurti istorinę trasą nuo kelio Trakai-Rykantai iki Užutrakio, įrengiant taip pat ir dviratininkams skirtą juostą bei vieną iš saugomos teritorijos turistinių apžvalgos aikštelių, o sovietiniais laikais užbetonuotą pakrantę rekonstruoti į paplūdimį su šalia vinguriuojančiu dviračių taku. Tai padėtų atkurti saugomo kraštovaizdžio istorinę urbanistinę struktūrą, pagerintų ekologinę Galvės ežero šiaurinės pakrantės būklę ir sudarytų sąlygas žmonėms šią pakrantę tausojamai bei saugiai naudoti poilsiui. Trakų rajono savivaldybės specialistai įvertino  šį pasiūlymą, jam pritarė ir 2015 m. spalio 1 d. Tarybos sprendimu Nr. S1-77 privažiavimo kelio į Užutrakio dvaro sodybą pritaikymas ekologinio transporto priemonėms buvo įtrauktas į Trakų rajono savivaldybės 2016-2025 metų strateginį plėtros planą. Šios priemonės tikslas – uždaryti automobilių transportą keliu palei Galvės ežerą iki Užutrakio dvaro sodybos ir pritaikyti šį kelią ekologinio transporto priemonėms bei įrengti naują privažiavimo kelią iki Užutrakio dvaro sodybos.

Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija džiaugiasi, kad Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka Trakų savivaldos vadovai ir specialistai įgyvendina reikšmingus Trakų istorinio nacionalinio parko kultūrinį kraštovaizdį reabilituojančius sprendimus, kurie mums visiems sudarys galimybes civilizuotai ir tausojamai naudotis visai Lietuvai svarbiais Trakų turtais. Įgyvendinus šį projektą bus priartėta ir prie daugiau nei dvidešimties kilometrų ilgio nacionalinės reikšmės dviratininkų žiedinio tako, apjungsiančio Trakų senamiestį, Totoriškes, Užutrakį, Būdas, Bražuolę, Bražuolės piliavietę su pilkapiais, Akmenos paplūdimį, Rėkalnio alkakalnį ir parką, su grįžimu atgal į Trakus, galutinio įrengimo. Šiuo šiauriniu Trakų dviračių taku saugiai galės naudotis tiek gyventojai kasdieniais alternatyvaus susisiekimo tikslais, tiek ir gausėjantys Trakų turistai iš Lietuvos ir pasaulio.

Gintaras Abaravičius

Trakų istorinio nacionalinio parko direkcijos direktorius


Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Rekomenduojami video

Taip pat skaitykite