Darnusis vystymasis – ekonomikoje, sociologijoje, aplinkotyroje, politologijoje vartojama sąvoka, apimanti visumą metodų, kuriais siekiama užtikrinti vystymąsi, tenkinantį žmonių gerovę dabartyje nesumažinant žmonių gerovės galimybių ateityje. Tokį darniojo vystymosi sąvokos paaiškinimą pateikia mokslininkai. Minėdama Pasaulinę Žemės dieną Onuškio Donato Malinausko gimnazijos bendruomenė parengė renginių ciklą, skirtą aktyvioms veikloms ir mokinių praktinių įgūdžių ugdymui.
Siekėme, kad mokiniai ugdytųsi pasitikėjimą savo jėgomis, pilietiškumą, socialinius, emocinius gebėjimus, kūrybiškumą ir įgytų žinių apie darnųjį vystymąsi. Atnaujintosiose bendrojo ugdymo programose ypatingas dėmesys yra skiriamas pažinimo, socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos, kūrybiškumo, pilietinės, kultūrinės, komunikavimo ir skaitmeninių kompetencijų ugdymui. Vadovaudamiesi atnaujintų bendrojo ugdymo programų turiniu įgyvendinome suplanuotas veiklas darnaus vystymosi, tvarios aplinkos ir vartojimo tematika.
Pasaulinės Žemės dienos renginius pradėjome kovo 20 dieną iškeldami Žemės vėliavą gimnazijos kiemelyje. Apie šios dienos prasmę kalbėjo Onuškio seniūnijos seniūnė Zita Aniulienė, akcentuodama darnaus vystymosi ir tvarumo idėjas, palinkėjo mokiniams būti atsakingiems ir kūrybiškiems vartotojams. 6-10 klasių mokiniai dalyvavo ir išklausė tris Kauno miškų ir aplinkos inžinerijos kolegijos nuotolines paskaitas, skirtas Žemės dienai. 7-os klasės mokiniai, vadovaujami gimnazijos direktorės Rimos Blikertienės ir Vidos Matkevičienės, dalyvavo Grigiškių ,,Šviesos“ gimnazijos organizuotoje metodinėje konferencijoje, skirtoje Žemės dienai paminėti.
Klausėsi ne tik įdomių paskaitų apie saugomas teritorijas, biojutiklius, paukščių apsaugos ypatumus, bet ir turėjo galimybę dalyvauti integruotoje matematikos ir biologijos pamokoje. Gimnazijos Jaunųjų miškininkų būrelio mokiniai kartu su vadove Alma Žukauskiene parengė konkursinius darbus VĮ Valstybinių miškų urėdijos organizuotam konkursui ,,Paukščiai grįžta namo“. Didžiuojamės penktoke Migle Zagorulko: jos sukurtas ir pagamintas inkilas nominuotas meniškiausiu. Mokiniai džiaugėsi interaktyviomis Aplinkos apsaugos ministerijos ir valstybinės miškų urėdijos organizuojamomis miško pamokomis, skirtomis miegapelei, jūriniam ereliui, įvairioms miško ekosistemoms. Tradiciškai visų klasių mokiniai kūrė žaliąsias palanges kabinetuose: sėjo, persodino, kūrė įvairias kambarinių gėlių kompozicijas.
Mokytojo Eimanto Masilionio vadovaujami mokiniai kalė inkilus įvairiems paukščiams, juos iškėlė mokyklos teritorijoje augančiuose medžiuose. Turiu paminėti trumpalaikį projektą ,,Medžiai gamtoje ir kūryboje“ 5-os klasės mokiniams. Penktokai turėjo galimybę pažvelgti į medžius per technologijų, gamtos ir žmogaus, lietuvių kalbos ir literatūros, menų dalykų prizmę. Mokytojos Vida Matkevičienė (biologija) ir Nijolė Česnulevičienė (geografija) 5-8 ir 9-10 klasių mokinius pakvietė jungtis į ,,Įdomiosios ekologijos“ protmūšius. Buvo įdomu pasitikrinti žinias apie ekologiją, tvarų vartojimą, atliekų rūšiavimą. Šie protmūšiai yra tąsa ,,Žaliosios odisėjos“ VŠĮ ,,Žaliasis taškas“ organizuoto projekto, skirto ugdymo įstaigoms.
Šiais metais projekto veiklos orientuotos į atliekų rūšiavimo kultūrą. Džiaugiamės bendradarbiavimu Onuškio seniūnija, kuri prisidėjo finansiškai, kad tvarumo idėjos būtų įgyvendintos: padovanojo mokyklai metodinių priemonių, dažų, kanceliarijos prekių. Projekto užduotys buvo paremtos trimis poliais: aplinkos, socialiniu ir ekonominiu. Gimnazijoje įrengėme 5 atliekų rūšiavimo stoteles, dalijomės informacija apie rūšiavimą aplinkinėse gyvenvietėse, klijavome lipdukus ant rūšiavimo konteinerių ir skelbimų lentose, vedėme pamokas apie rūšiavimą ne tik savo mokykloje, bet ir Onuškio vaikų darželyje. Dirbome ekodirbtuvėse panaudotus daiktus prikeldami naujam gyvenimui. Dalis mokinių keliavo Neries regioninio parko takais, dalyvavo gamtosauginėse viktorinose.
Džiaugiamės puikiais rezultatais ir dėkojame visai gimnazijos bendruomenei už iniciatyvas ir gražius darbus – mokiniai daug keliavo, dirbo kūrybinėse dirbtuvėse, mokėsi rūšiuoti, prikelti senus daiktus naujam gyvenimui, dalyvavo interaktyviose pamokose, įgijo tiriamojo darbo patirties. Veikla nenutrūko. Mokiniai ir dabar stebi augančius daigelius, rūpinasi jų priežiūra, mokosi sveikai ir tvariai gyventi.
Nijolė Česnulevičienė,
Onuškio Donato Malinausko gimnazijos geografijos mokytoja