Asociatyvi Freepik nuotr.
Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas po svarstymo pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis siūloma griežtini važiavimo elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis* tvarką.
Siūloma įpareigoti visus elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojus visais atvejais užsidėti ir užsisegti dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Jeigu elektrinė mikrojudumo priemonė yra nuomojama, šalmą privalėtų suteikti elektrinės mikrojudumo priemonės nuomotojas.
Komiteto narys Raimundas Šukys abejojo siūlomų pakeitimu įgyvendinamumu: „Manau, tai sunkiai praktiškai įgyvendinama – nuomoti kartu ir šalmus, būtų labai sudėtinga užtikrinti. Svarbiausia, nelabai pagalvojome apie visuomenės sveikatos – užkrečiamųjų ligų prevencijos – aspektus. Yra odos ligų, kurios persiduoda, reiškia, panaudojus šalmą ir neatlikus dezinfekcijos, sukeltumėm galbūt netgi didesnį pavojų negu kad juo nenaudojimas ir didesniu mastu.“
Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas pažymėjo, kad šalmų išsaugojimas, dėl ko nerimauja tokios paslaugos teikėjai, ir dezinfekcijos klausimas, yra jau išspręstas Australijoje.
„Buvęs kolega Andrius Vyšniauskas, teikęs šias pataisas, pats įsitikino, kaip Australijoje yra pateikiamos elektrinės mikrojudumo priemonės, kaip ten saugomi šalmai – tikrai ne ant dirželių pritvirtinami, yra tam tikros dėžutės, kurios atsirakina kartu, atrakinus mikrojudumo priemonę. Yra vienkartiniai pošalmiai, užtikrinantys higienos reikalavimus. Ši problema yra išspręsta techniškai, gan nesudėtingai“, – sakė J. Sabatauskas.
Seimo narys Vitalijus Gailius siūlė nepamiršti ir asmeninių priemonių: „Vairuoju viską, nuo paspirtuko, kurį turiu, iki galingo motociklo, kurį vairuoju labai daug metų. Šalmas yra mano prioritetas, saugant savo gyvybę ir sveikatą, todėl, jeigu važiuočiau, tikrai naudočiausi savo asmeniniu šalmu“.
Informaciją apie apsaugos priemonių svarbą posėdyje pateikęs Transporto kompetencijų agentūros Transporto paslaugų skyriaus vedėjas Evaldas Morkūnas Komiteto narius informavo, kad nukentėjusių paspirtukų vairuotojų a skaičius yra augantis, be to, pakliuvę į eismo įvykį, jie dažniau patiria galvos traumas: „Policijos duomenimis, nukentėjusių paspirtukų vairuotojų a skaičius yra augantis – 2023 metais turėjome 36 atvejus, 2024 metais – jau 58 atvejus (tai yra užfiksuoti atvejai, kuomet įvykio vietoje dalyvavo policija). Iš tų 58 atvejų tik keturi nukentėję asmenys dėvėjo šalmą, likę 54 nukentėję asmenys šalmo nedėvėjo. Higienos instituto duomenimis, įvykių metu 47 proc. paspirtukų vairuotojų patiria galvos traumas, palyginus su dviratininkais, iš kurių galvos traumas patiria 29 proc.“
Išklausę visas nuomones, Teisės ir teisėtvarkos komiteto nariai pritarė komiteto patobulintam Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 17-1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3540 ir komiteto išvadoms. Numatoma, kad pataisos įsigaliotų 2025 m. liepos 1 d.
Prie šio klausimo svarstymo Seimo posėdyje planuojama grįžti pavasario sesijos pradžioje.
Šiuo metu galiojančiame įstatyme įtvirtinta, kad jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą, o vyresniems kaip 18 metų vairuotojams toks reikalavimas privalomas važiuojant važiuojamąja kelio dalimi. Pilnamečiams elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams, važiuojantiems keliu, užsidėti ir užsisegti dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą tik rekomenduojama.
*Elektrinė mikrojudumo priemonė – vienam asmeniui važiuoti skirta elektra varoma transporto priemonė (elektrinis paspirtukas, elektrinė riedlentė, elektrinis balansinis vienratis, riedis ir pan.), kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h, o sėdimosios vietos, jeigu ji įrengta, atskaitos taško aukštis ne didesnis kaip 540 mm. Neįgaliųjų vežimėliai prie elektrinių mikrojudumo priemonių nepriskiriami.
LRS Informacijos ir komunikacijos departamento pranešimas