7 iš 10 lietuvių žino, kur kreiptis prireikus ginti pažeistas vartotojų teises

Parašyta: 2025-02-11 | Kategorija: Lietuva, Naujienos, Seniūnijos, Trakai, Ūkis |

Vartotojų teisių informacinės sistemos (https://vtis.lt) tinklalapio ekrano nuotr.

Nekokybiškai suteikta paslauga, internetu įsigyta prekė, kurios aprašymas neatitinka realybės, neįvykusi kelionė – nemalonios situacijos, su kuriomis susidūrus ir nerandant geranoriško sutarimo su pardavėju ar paslaugos teikėju, į pagalbą atskuba Valstybinė vartotojų teisų apsaugos tarnyba (VVTAT). 

Gerai informuoti piliečiai

Dauguma gyventojų (72%) žino, kur kreiptis, jeigu pardavėjas / paslaugos teikėjas atsisakytų kompensuoti nuostolius, kas antras (51%) nurodė, kad informacijos apie vartotojų teisių apsaugą pakanka, ir tik kas penktas (22%) turėjo priešingą nuomonę – tokius duomenis atskleidžia praėjusių metų pabaigoje „Vilmorus“ atlikta reprezentatyvi Lietuvos gyventojų apklausa.

„Bendras Lietuvos vartotojų teisių apsaugos indeksas, apimantis vartotojų informuotumą, aktyvumą, vartotojų teisių pažeidimus ir Lietuvos vartotojų teisių apsaugos sistemos vertinimą, kasmet auga. Tai reiškia, kad Lietuvos gyventojai ne tik geriau informuojami, bet ir ryžtingiau gina pažeistas vartotojų teises,“ – sako teisingumo ministras Rimantas Mockus.

Populiariausi informacijos kanalai

Kaip informacija apie galimybes ginti pažeistas vartotojų teises pasiekia visuomenę? Dažniausiai buvo nurodoma, kad patogiausia informacijos pateikimo forma yra televizija taip teigė kas antras (50%) apklausos dalyvis. Šis informacijos gavimo būdas yra pats populiariausias tarp vyresnių žmonių – 71% iš apklaustų respondentų nurodė būtent televiziją. Socialinius tinklus įvardijo 36% apklaustųjų, tiesa, 18–39 m. amžiaus apklaustų respondentų grupėje šis rodiklis siekė 57%. Treti pagal populiarumą – institucijų ir organizacijų interneto tinklalapiai – 30%. Kiti informacijos kanalai buvo minimi rečiau: radijas 13%, spauda 5%, regioninė televizija 3%, regioninė spauda – 3%, regioninis radijas – 1%.

Kreiptis pagalbos – apsimoka

Kad per pastaruosius 12 mėnesių buvo pažeistos jų, kaip vartotojų teisės, nurodė 14% apklausos dalyvių, o 21% teigė, kad jiems ar jų šeimos nariams per metus yra tekę įsigyti nekokybišką prekę.

„Su kolegomis organizavome kultūrinę programą ir vakarienę viename iš Lietuvos dvarų. Meniu ir įkainiai buvo derinami iš anksto, tačiau po renginio paaiškėjo, kad paslaugos kaina – trečdaliu didesnė nei buvome informuoti. Paslaugos teikėjas teigė, jog įvyko nesusipratimas ir viešai skelbiamos kainos jau nebegalioja. Kadangi renginio dalyvių buvo kelios dešimtys, suma susidarė gana solidi. Deja, geranoriškai susitarti niekaip nepavyko“, – patirtimi pasidalino VVTAT klientė. Užpildžius prašymą VVTAT, išdėsčius faktines aplinkybes ir pateikus reikiamus dokumentus, situaciją pavyko išspręsti vartotojos naudai.

Kad per pastaruosius 12 mėnesių buvo pažeistos jų, kaip vartotojų teisės, nurodė 14% apklausos dalyvių, o 21% teigė, kad jiems ar jų šeimos nariams per metus yra tekę įsigyti nekokybišką prekę. Respondentai, kurių vartotojų teisės buvo pažeistos, tačiau jie nesikreipė į vartotojų teises ginančias institucijas, įvardijo, kad nenorėjo gaišti laiko rašydami prašymą, tokių buvo 44%.

Svarbu akcentuoti, kad prašymą užpildyti internetu VTIS – ilgai netrunka, o kreiptis pagalbos (el. p. tarnyba@vvtat.lt) – tikrai verta.

Teisingumo ministerijos inform.


Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Rekomenduojami video

Taip pat skaitykite